Into the field #1

 
Meningen med Into the field avsnitten är att porträttera odlare och deras drivkrafter, erfarenheter och drömmar. Välkommen till första delen. How did you get into the field?
 
Ryan - arbetar på universitetets odling

 

Idag har jag arbetat bredvid Ryan. Han är en av dom som handleder oss i studenter på ”the farm” som tillhör Center of Agriculture and Food system. Ryan är 24 år och har jobbat i odlingen sedan maj 2015. Han tog examen i miljövetenskap på Santa Monica collage och gör nu sin fördjupning på Agroecology programmet på UCSC (University of California, Santa Cruz).

Ryan är från Los Angeles. – Att odla är min passion! säger han. Det var i sin hemstad L.A. (delstaten Kaliforniens största stad) som han blev inspirerad till att börja med odling. Han såg stora problem med food security, det vill säga tillgången till bra mat, speciellt i de fattigare kvarteren där det varken finns bra mataffärer eller ”farmers markets”.

Hans livsdröm är att åka tillbaka till Los Angeles och stabilisera tillgängligheten till bra mat. Urban farming, stadsodling, är vägen dit tror han. Målet är att odla mat i staden och starta en organisation som har hand om både gårdar och försäljning av mat i utsatta områden. Med sin kunskap vill han hjälpa privatpersoner, skolor och communities att starta egna småjordbruk.

Vilken är den viktigaste aspekten med odling för dig? – Jag vill få folk att bli entusiastiska! Ibland kommer folk hit som aldrig odlat förr och är med på fälten. Det gör mig glad att se någon annan bli engagerad och lustfylld av att odla. Kanske blir dom inte bönder, men börjar kanske odla något i sin trädgård eller bara tänka mer på vilken mat dom handlar… och när någon kommer på att en frukt kommer från en blomma! Det är så roligt! Jag kan fortfarande bli förvånad och glad när jag tänker på det, svarar han.

Jag frågar honom vilket som är hans bästa tips för att öka effektiviteten i arbetet. I småjordbruk behövs mycket kunskap och effektiva metoder för att lyckas. – Generellt så måste du ha ett öppet sinne när du börjar med en ny uppgift. Håll dina ögon öppna och ta din tid så att du kan komma på bra strategier i arbetet. Jag gillar effektivitet men om du jobbar i grupp gäller det att ha en bra balans. Jobba hårt, håll händerna sysselsatta men ha kul annars kommer du inte att vilja fortsätta som odlare!

Det är också viktigt med bra redskap och maskiner för att förenkla arbete  i odling. Jobbar du mycker med kroppen som du ofta gör i mindre jordbruk behövs bra verktyg. Favoritredskap? – Jag kan inte välja ett! säger han. Spade, högaffel, kratta, sekatör och en bra skördekniv blir svaret.

Min sista fråga är vad som berör honom mest, något speciellt tillfälle under hans tid inom odling som påverkat honom. – Jag blir berörd varje dag men när jag äter det första äpplet, plommonet eller tomaten för säsongen så känner jag det! Allt arbete och tid vi lagt ner får vi belöning för. Det är därför jag odlar, för att äta!

 

Eric - jobbar på universitetets odling

 

Eric är en annan av medarbetarna på ”the farm”. Vi står bredvid varandra medan vi sköljer, rensar och förpackar rödbetor som vi skördat. Det tar några timmar så vi hinner med flera samtalsämnen.  Han har aldirg varit utanför USA men nästa år ska han åka till Schweitz och wwoofa (volontärarbeta på gårdar i utbyte mot mat och husrum). – Jag vill ha en odling men vet inte än vad jag vill odla. När jag reser kanske jag kommer på det. Det finns så mycket som jag skulle kunna odla! säger han. Jag berättar om möjligheten att resa med interrail i Europa och bjuder in honom till Sverige. Vem vet, kanske ses vi på en gård på andra sidan vattnet! 

 

Intresserad av vad agroecology är? På SLU i Alnarp finns ett masterprogram på 120 hp i agroecology http://www.slu.se/sv/utbildning/masterprogram/agroecology/.

Läs gärna denna artikel om agroecology och småskaligt jordbruk: http://www.yesmagazine.org/planet/un-only-small-farmers-and-agroecology-can-feed-the-world

SLU agroecology effetivitet food security redskap urban agriculture
2 kommentarer
Marie Larsson

Mycket intressant Anja! Jag ska med stort intresse följa med på din resa och läsa om dem du möter.

Kerstin Teutsch

Mycket intressant att följa, vill gärna hänga med under din resa.